ITF Inspectors Nederland


Havenwerkers EBS solidair ITF-actie Duits schip

ITF-inspecteurs Gijs Mol, Koen Keehnen en Aswin Noordermeer kwamen op 17 april in actie tegen uitbuiting van zeevarenden op een Duits goedkope vlagschip. Havenwerkers van bulkoverslagbedrijf EBS waren solidair met de bemanning en weigerden de boot te behandelen. ITF-inspecteur Gijs Mol doet verslag.

Op woensdag 17 april zou de Puma binnenkomen bij de EBS-terminal in de Laurenshaven. De eigenaar van deze boot komt uit het Duitse Hamburg en werkt onder de naam Johann M. K. Blumenthal. Hij heeft een hekel aan vakbonden. Volgens de website zou hij goed voor het eigen personeel zorgen. Maar niks is minder waar: deze reder buit zijn bemanning uit en gebruikt alleen regels die goed uitkomen voor de grote bazen. De Kaaimaneilanden-vlag, waaronder de Puma vaart, is een zogenoemde Flag of Convenience, een goedkope vlag. Deze goedkope vlaggenstaten zijn niet in het voordeel van de bemanningsleden, want vaak zijn er geen regels omtrent welzijn en veiligheid.

Onderbetaald

Rederij J.M.K. Blumenthal opereert dus ook met FOC-schepen maar weigert de ITF aan boord en weigert met de ITF te onderhandelen over minimale arbeidsvoorwaarden vastgelegd in een cao. Van onze ITF-collega’s wereldwijd weten wij dat de arbeidsvoorwaarden aan boord van Blumenthal-schepen ver beneden een acceptabel niveau liggen. Zo verdient een vol matroos met 48 uur per week + 105 uur fixed overwerk en een beetje vakantiegeld rond de 900 dollar per maand. In vergelijking: de ITF-salarisschaal is circa 1500 dollar per maand voor 40 uur per werkweek, 103 uur gegarandeerd overwerk en vakantiegeld. De 900 dollar is zelfs ver beneden het in de ILO internationaal afgesproken minimum salaris van 1085 dollar per maand.

Havenwerkers EBS solidair

De havenwerkers van EBS vonden dit onacceptabel. Mensen uitbuiten en ook nog eens weigeren dat de ITF aan boord komt om te inspecteren en de benodigde informatie te vergaren. Dat kán niet. Zij besloten woensdagavond het werk te staken en dit schip niet verder te behandelen uit solidariteit met de zeevarenden en de ITF-inspecteurs. De boodschap aan de rederij: eerst een goedgekeurde cao met de ITF afsluiten en pas daarna gaan we verder met het lossen van het schip.

We wisten dat één actie niet voldoende zou zijn en besloten na de eerste boycot van ongeveer 12 uur te beginnen met lossen van het schip. Maar wel met de eis dat, als er om 15.00 uur nog geen cao was getekend, er een volgende staking zou komen. Jullie raden het al: om 15.00 uur was er geen cao getekend, ze hadden zelfs geen contact gezocht met de ITF. Maar wél foto’s gemaakt van de kentekens van de ITF-inspecteurs.

Zakken grote bazen

Dus om 15.00 uur hebben de havenwerkers het werk weer neergelegd. Na een paar uur hebben de EBS-mannen echter besloten om het schip weer te behandelen - om de schade voor de terminal te beperken. We wisten dat het een strijd zou gaan worden maar de reder is in het hart geraakt. De klant van de lading werd nerveus, wat ze geld heeft gekost. Geld wat eigenlijk naar de bemanning had moeten gaan maar wat, bij deze rederij, rechtstreeks de zakken in gaat van de bazen. Wederom hebben de havenwerkers laten zien dat ze het niet accepteren dat zulke rederijen nog bestaan en liever ook niet zien bij hun terminal. Solidariteit ten top.

Een strijdbare groet,

ITF Inspectors Nederland