Zeevarenden na maanden uitbetaald

Ben Nevis gearresteerd

Ook tijdens de coronacrisis gaat ons werk als ITF-inspecteurs gewoon door en zoals jullie al hebben kunnen lezen in de openingscolumn van Koen Keehnen, voorzitter Sectorraad Havens én ITF-inspecteur, zijn we vooral druk bezig met zeevarenden terug naar huis te repatriëren. Daar is dus genoeg over verteld.

Op 4 december 2020 werd ik benaderd door de ITF-inspecteur uit Aberdeen met de vraag om aan boord te gaan van de M/V Ben Nevis, een offshore schip. In oktober en november waren de salarissen van de bemanning nog niet betaald. De rederij had al een rijke reputatie voor het niet betalen van de bemanningsleden, zo bleek uit het verhaal van onze collega. Zo waren er problemen met de uitbetaling van salarissen van april tot en met september 2020.

Sfeer gemoedelijk Samen met Koen ben ik aan boord gegaan van het schip bij de Rhenus-terminal in de Waalhaven. Aan boord werden we ontvangen door de veertien Indiase bemanningsleden; de sfeer was zeer gemoedelijk. De kapitein hebben we gemeld dat wij de Port State Control (PSC; in Nederland bekend als Inspectie Leefomgeving en Transport) al hadden ingelicht over de problemen met de salarissen en dat het schip bezoek van een inspecteur kon verwachten. Na met de bemanning te hebben gesproken werd inderdaad duidelijk dat de salarissen voor de zeevarenden aan boord en nog een aantal bemanningsleden die al thuis waren, nog niet waren betaald. Schip gearresteerd Na een tijdje kwam de inspecteur van de PSC aan boord en hebben we ons verhaal gedaan. Ik ben gaan rekenen wat het openstaande bedrag was en kwam uit op $127.687,00 voor de maanden oktober en november. Na overleg besloot de inspecteur van PSC het schip te arresteren. Dit betekent dat het schip niet mag varen voordat de problemen zijn opgelost. Ondanks veelvuldig contact met de rederij, bemanning en PSC bleven de betalingen uit en verstreek er weer een maand (december) zonder salaris. Gelukkig zorgde de rederij er wel voor dat eten en drinken aan boord bezorgd werden. Maar vooral de familie die thuis huur, eten, onderwijs en zorg moet betalen, komt dus in de problemen. Dit brengt stress mee voor de bemanning aan boord.

Achterstallig loon uitgekeerd Pas half januari kreeg ik het bericht dat het schip verkocht zou worden aan een andere rederij en dat deze ook de uitstaande betalingen aan de bemanning zou overnemen. Na wat werk achter de schermen, van ondergetekende, werd op 28 januari het volledige bedrag, dat inmiddels was opgelopen tot $ 292.605,00, aan de bemanning uitgekeerd. Alle bemanningsleden hebben bevestigd dat het achterstallig loon op hun bankrekening stond - op één persoon na. Aan de rederij meldde ik dat ik pas groen licht aan de Port State Control zou geven als iedereen was uitbetaald. Na een dag had ook het laatste bemanningslid zijn salaris en kon het arrest worden opgeheven. Verhalen zoals van de Ben Nevis komen helaas nog elke dag voor. Doordat de olieprijzen flink zijn gekelderd en er in de offshore gevochten wordt om contracten, komt het zeker nu vaak voor dat zeevarenden niet correct worden uitbetaald. Niet alle rederijen zijn echter slecht, zoals aan de redding van de Ben Nevis te zien is. De slechte economische situatie noodzaakte de eerste eigenaar het schip te verkopen, mét de duidelijke afspraak dat de nieuwe eigenaar de salarissen van de bemanning moest uitbetalen. Met strijdbare groet, Gijs Mol, ITF Inspecteur Nederland