ITF-inspecteurs ondersteunen Oekraïense zeelieden

Bijna tegelijk met het moment dat de covidpandemie op zijn retour was én wijde inspecteurs van de International Transport Workers’ Federation (ITF) weer de Nederlandse havens in konden om aan boord te gaan van de Flag Of Convenience (FOC) schepen, escaleerde het conflict in Oekraïne. ITF-inspecteur Aswin Noordermeer vertelt over zijn ervaringen.

Veel zeevarenden, ongeveer 76.000 (wereldwijd), komen uit Oekraïne en voorzien diverse havens, ook onze havens, van producten terwijl hun eigen land zwaar onder vuur ligt. Op het moment van schrijven (half april) concentreren wij, ITF-inspecteurs, ons op schepen met Oekraïense en Russische bemanning om te zien hoe het hen vergaat en of zij misschien assistentie nodig hebben. Als wij aan boord komen laten de Oekraïense en Russische zeevarenden niet veel los over de situatie. Het politieke aspect wil men al helemaal niet bespreken, dit ook ter bescherming van hun familie en zichzelf. Na enige tijd praten en luisteren met de Oekraïense bemanning komen ze vanzelf voorzichtig met een verhaal over hun familie die gevlucht is en ergens bij familie in Polen of Duitsland verblijft. Vaak weten ze niet waar familie zich op dit moment bevindt. Sommigen vertellen dat ze al dagen niets meer van hun vrouw of kinderen hebben vernomen. En dan natuurlijk het volgende belangrijke onderwerp: hoe wordt hun salaris uitbetaald en hoe krijgt de familie hier de beschikking over? We komen ook Oekraïense zeevarenden tegen die niet naar een Russische haven willen varen. Ze zijn bang dat ze niet veilig zijn zodra ze daar aankomen. Als ITF-inspecteurs proberen we in samenspraak met de maatschappij deze bemanningsleden te laten afmonsteren.

In Nederland hebben verschillende organisaties (Nautilus, FNV, ITF, VRC, Port of Amsterdam, Port of Rotterdam, NZC, ORAM, Wybenga) het Seafarers Initiative in Dutch Ports opgezet waar wij de Oekraïense en Russische zeevarenden hulp bieden mochten zij die nodig hebben. Meer informatie: www.seafarersinitiative.com